Thursday, January 6, 2011

hampa tau dak loghrat utara?cer cer try test....

  1. cuba translate bahasa ni ke bahasa betoi2...hahahah
     
     1. Apakah yang di maksudkan dengan "Nat"?
     2. Apakah yang di maksudkan dengan "Kola"?  
     3. " Man masuk 'gedung' " Apakah maksud "gedung"? 
     4. Apakah maksud "Gerik" ?  
     5. "Tokak" digunakan ketika menerangkan perbuatan.... 
     6. Zink (bumbung rumah) dalam loghat Perlis dipanggil
     7.  Menaqsah bermaksud..
     8. " Duk mengaji ka la ni?" apakah maksud ayat ini? 
     9.Yang di maksudkan dengan "Sawi"? 
    10."Bentarang" merujuk kepada..   
    11."Tukui" merujuk kepada.. 
    12. Apakah yang di maksudkan dengan "Senirih"? 
    13. Apakah yang di maksudkan dengan "Pehui"? 
    14. Apakah yang di maksudkan dengan "Perembam" 
    15. "Sigung dan tembi" adakah merujuk kepada perbuatan yang tak sama? 
    16. Apakah yang di maksudkan dengan "Bekoit"
    17. Apakah yang di maksudkan dengan "Terghpa" 
    18. Apakah yang di maksudkan dengan "Ban"? 
    19. Apakah yang di maksudkan dengan "Tarik mengkarung"? 
    20. Apakah yang di maksudkan dengan "Belemuaeh"? 

    #try cuba test jawab kawan2..sapa terra??mai try noo..hihihi..orang peghelih tak aci nak jawab!

5 comments:

gadisBunga said...

ni loghat itagha ka loghat peghelih?

awat akak tak paham sepatah pun ni??

FATIN MRAZ said...

meh den torai ey..mano yg den tau yo la yo..haha..

8.belajar ke sekarang?..hehe..ini aku tau
17.terkam?
18. roti?
19.kejang..
20.comot

tu jer yg ai aser ai tau..

aShEMaSt said...

GB:hihi..try la..ang kata ang terra..hahahah..(bahasa perlis manja2 gittteeww)


k fatin: semua agak tepat and betoi! kecuali num 18..#hint..bukan makanan ok..

try lagik! :)

working mom... said...

k.ngah try naaa.......hihihi

2. air coke
8. belajar lagi ke sekarang?
11. hammer
17. terkam
18. tali air kat sawah
19. kejang yg kat betis tu
20. comot

*k.ngah agak jer...:)

aShEMaSt said...

hahaha...asma tergelak teruih tgk jawapam k ngah num 2 tue..dok aihhh..kami pun panggil coke! kola tue kuala..cam kuala perlis.. no 18 pun salah..ban tu jalan kat sawah..good try!!lg lg?yang lain pun jawab la k ngah..